niedziela, 30 października 2016

Ciekawe audiobooki elizki


Moje książki wysłuchane lub przeczytane 

 

Adresy do moich wcześniejszych notatek o książkach:

cz.1 najstarsza:

http://uelizki.blogspot.com/p/iekawe-strony-i-adresy.html

cz. 1a :
http://uelizki.blogspot.com/2016/01/wysuchane-i-przeczytane-czyli-ciekawe.html


 Nie chcę tych, tu zapisanych książek ,
 zapomnieć , 
bo zrobiły na mnie ogromne wrażenie. 

Polecam stronę z fragmentami audioksiążek http://audioteka.com/pl/search?query=Poruszaj%C4%85ce+historie&smclient=5794b82e-8263-4187-8281-0edf906e6e1a&utm_source=salesmanago&utm_medium=mailing&utm_campaign=mailing+091216+wzruszajace-historie&timeZoneId=CET



Mogę też powiedzieć,że sporo książek wysłuchałam,a i kupowałam idąc śladami nazwisk lektorów.
Nie zawiodłam się na tych,które czyta
 Jan Peszek,
 Jacek Kiss, 
Marta Grzywacz, Maja Ostaszewska
 i kilku jeszcze innych super lektorów.
 Każdy słuchacz wybiera sobie głos dla siebie. 
 Nie znoszę audio książek czytanych przez automaty.Szkoda czasu i kasy.

Na przykład
 z tej strony ,każda książka jest bdb   http://audioteka.com/pl/search?query=marta+grzywacz
 Wpisuję w wyszukiwarkę audioteki nazwisko mojego ulubionego lektora i lektura jest OK.





Podaję tutaj  tytuły poznanych przeze mnie  książek ,dodaję kilka słów od siebie i zachęcam do szukania

 

Nie wpisuję tu powieści nudnych, trudnych językowo, oryginalnych na tyle,że trzeba mieć nie wiadomo jakie studia, aby je rozumieć. Nie wpisuję też streszczeń,bo nie znoszę takiego   sposobu "zachęcania" do czytania.

__________________________________________________________________________

Teraz słucham :

Odkryłam  cykl kryminałów, pod zbiorczym tytułem 

Claes Claesson

To 7 tomów napisanych przez szwedzką pisarkę Karin Wahlberg .
Każdy tom to oddzielna książka.Zanim dotarłam do wiadomości,że to cykl , skoczyłam z tomu 1 do 4. Nie przeszkadza mi to ,chociaż w prywatnym życiu wiążących tomy bohaterów co nieco się pozmieniało. Jednak to nie jest najistotniejsze. Na pewno wrócę do ustalonego przez autorkę porządku ,o ile uda mi się odnaleźć wszystkie tomy. 

Do momentu pisania poznałam na razie

 /w formie audio książki/

  tom 1 - pt.: Ostatni dyżur 

/ czyta  Mariusz Bonaszewski/

 i połowę

tomu 4 - pt. Dziewczynka z majowymi kwiatkami. 

Trafiłam  po raz kolejny na takie kryminały jakie lubię. Mam tu społeczne  obrazy życia , lekarzy, policjantów, dzieci , ludzi starszych.... wątki rodzinne, uczuciowe,

 sposób pisania,który trzyma mnie przy akcji, niespieszny,ale dokładny i trafiający do wyobraźni. 

Tu śledztwo idzie trybem naturalnym, tak jak to naprawdę w życiu bywa .

 Czasem może żmudnie, ale czyż tak nie jest?

Zdarzenia kryminalne to przestępstwa popełniane w środowiskach bliskich współczesnym przeciętnym ludziom.

  Wydaje mi się,że to bardziej powieści obyczajowe z wątkiem kryminalnym ,ale takie właśnie lubię.

Podoba mi się  głos lektora - pana Bonaszewskiego.

 

 

   O książkach jednego z moich ulubionych pisarzy Henninga Mankella

 /niedawno zmarłego/ 

pisałam wielokrotnie.Np. tu  http://uelizki.blogspot.com/p/iekawe-strony-i-adresy.html

 Poznałam treść każdej z jego ,przetłumaczonych na j.polski, powieści kryminalnych i obyczajowych. 

Na razie nie znalazłam mu równego w sztuce.

Jednak niedawno gdzieś przeczytałam,że warto sięgnąć po powieść

pt.  " Sezon niewinnych "

 którą napisał 

Samuel Bjørk

Słucham ,a czyta  bardzo dobry lektor  Krzysztof Plewko-Szczerbiński.
Na razie idę tropem zabójcy kilkuletnich sióstr  , prowadzona przez detektywa  Holgera Muncha z Oslo i jego partnerkę Miję Krüger
Są chwile gdy przypomina mi się komisarz  Wallader Mankella  z jego opiekuńczością wobec bliskich czy też jako kochający dziadek. Munch też ma wnusię.
 Oczywiście to inny pisarz i inne realia.Jednak i w tej powieści istnieje bardzo ważne dla mnie celne, jasne słowo w opisie zdarzeń , zaciekawienie trzymające przy przebiegu akcji ,jakaś właściwa tylko skandynawskim kryminałom płynność i wyrazistość. Przyznam ,że z Jo Nesbo nie zawsze mi szło dobrze.

Zobaczę co dalej w Sezonie niewinnych, posłucham.....


Ups..niezbyt podoba mi się wpleciony wątek religijny. Jednak ma tu duże znaczenie.
 No oczywiście wiem,że są ludzie i ludziska , księża i pastorowie  wspaniali z powołania i tacy,którzy się pomylili ,ale ........tu,w tej powieści  akurat jest pastor z katolikami.
Wiadomo,że chrześcijanie to wszyscy wierzący w Chrystusa , a tym "zbiorze" /sorry za matematykę / są katolicy przeróżni - a to rzymscy, a to grekokatolicy, a to mariawici , prawosławni, anglikanie , starokatolicy.. ...

Słucham dalej....



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~




Trafił mi się ciekawy  , niebanalnie napisany, trzymający przy akcji romans, w dodatku historyczno - przygodowy. Tak chyba też można nazwać jedną z części sagi rodzinnej  napisanej przez Wilbura Smitha.

 Dokładny tytuł brzmi :

 Błękitny horyzont.

 Saga rodu Courteneyów. 

Tom 11.

 Napisał Wilbur Smith.

Wcale mi nie przeszkadza,że nie znam jeszcze żadnego z wcześniejszych czy dalszych tomów sagi. Może sięgnę i po inne ? Jeszcze nie wiem.
Te zdarzenia, które poznaję przypominają mi losy dzielnych wojowników, mężnych myśliwych, tropicieli, obrońców pięknych i skrzywdzonych przez złych ludzi kobiet, uciekinierów w nieznane,  a i rodzin gdzie prawa moralne były bardzo ważne w codziennym życiu i wychowywaniu dzieci.
Miejsca zdarzeń są równie zmienne i niezwykłe jak bohaterowie- jestem na morzu, w buszu, w górach , w Afryce......świetnie ,przede wszystkim obrazowo , bez rozwlekłości opisane budzą  moją wyobraźnię.
Wątek miłosny także zaciekawia ,a sceny miłosne nie są  w opisach przesadzone
 " ginekologiczną"erotycznością / excusez le mot/.
Cieszę się,że znalazłam tę powieść i że czyta ją Piotr Kiss.

To zdjęcie autora Błękitnego horyzontu  ,
ze strony http://www.dailymail.co.uk/news/article-3358294/Best-selling-novelist-Wilbur-Smith-82-does-not-regret-falling-children.html












 Kto lubi kryminały bez rzeźi ,  okrutnej przemocy na każdej stronie, z wątkami rodzinnymi ,
/tak jak np.ja/
być może także

zaciekawi się zdarzeniami w powieściach

 Nele Neuhaus
niemieckiej pisarki.

Wysłuchałam dwie - Przyjaciele po grób
i
Śnieżka musi umrzeć
.

Szukam następnej.

Doszłam do nich idąc tropem -czyta Maja Ostaszewska.

Liczne opinie o książce    http://lubimyczytac.pl/ksiazka/173052/sniezka-musi-umrzec

 

 

Tokarczuk Olga   - Prawiek i inne czasy

  Doskonałe nagranie jako audioksiążka, świetna powieść i symboliczna , i pełna naturalnego życia,a tak naprawdę historii narodowej.

 - No tak to właśnie było- powiedziałaby pewnie moja babcia,a dziadek potwierdził. 

Teraz to ja jestem babcią i ogromnie się ucieszyłam,że ta wartościowa powieść trafiła do szkoły jako lektura. Pewnie we fragmentach,ale kiedy się w niej rozsłuchać- nie da rady jej odłożyć.

Podziwiam styl pisania pani Olgi, bohaterów,  umiejętności wnikania w dusze i charaktery, sztukę  trzymania czytelnika za serce.

- Jak to było gdy Kurt Niemiec wszedł z armią do podkieleckiej wioski , która jest tylko symbolem chyba wszystkich wsi polskich spokojnych i wesołych, jak nazywał je Jan z Czarnolasu.

- Jak to było gdy Iwan tu dotarł z zakurzonym wojskiem radzieckim i tłumaczył polskiemu chłopakowi prawa,które rządzą tym światem?

- Jak to było gdy kobiety same , bez pomocy rodziły dzieci ?

- Jak to było gdy złośliwa rzeka zalewała księdzu łąki?

Tyle pytań i tyle odpowiedzi we wspaniałej formie.

Przeczytaj tę książkę i Ty który szykujesz wojny ,Ty który zrzucasz bomby na ludzi, Ty który mordujesz i gwałcisz ,a i Ty, który kochasz ludzi, las, wszystko co żyje, żebyś wiedział i na zawsze zapamiętał. 

Gratuluję Ci pani Olgo tek powieści  i Tobie pani lektorko .

Nic dziwnego ,że napisano: 

" Obsypana nagrodami, bestsellerowa powieść Olgi Tokarczuk 

w doskonałej interpretacji Mai Ostaszewskiej."

http://audioteka.com/pl/audiobook/prawiek-i-inne-czasy 

 

 

 http://www.polskiemuzy.pl/postimpresjonistyczne-pejzazejana-rubczaka-

Tu fragment   - pierwszy rozdział z tylu jakże ciekawych i nie do zapomnienia.


 

 

Ja Ozzy -  Ozzy Osborne 

 

Trafiła mi się taka autobiografia,że sama jestem zdumiona  jak bardzo mnie zadziwiła i zaskoczyła
 swoją niezwykłością i oryginalnością :

Autor i zarazem główny bohater to śpiewający muzykę metalową
członek zespołu Black Sabbath.
Ta książka,a także audiobook  jest niesamowita.
 Nie przepadam za metalem,ale uwielbiam autobiografie.
Ta,raczej dla czytelników od lat 18,ze względu na ,grzecznie mówiąc, soczysty język i upodobania Ozziego jest niezwykle oryginalna.Wysłuchałam z zaciekawieniem i podziwem dla sposobu  życia Ozzyego ,a i jego stylu pisania .
Ozzy postępował "wyszukanie",ale zawsze dostawał za swoje i to nastoletni powinni usłyszeć.

Dla ciekawości i próbki i takiej literatury można posłuchać.

Jednak tylko dla siebie,bo towarzystwo mogłoby uznać słuchającego za dziwoląga,a i.....a co tam pisać!


To biografia dla odważnych..Można gdzieś błysnąć wiedzą...hi,hi...o Osbornie i muzyce zwanej metalem.

Nie do wiary ile młody organizm może wytrzymać.

Recenzje innych są też zachęcające  http://lubimyczytac.pl/ksiazka/76470/ja-ozzy-autobiografia




 

 

 

 Słucham Jacka Kissa ,który czyta
powieść 


Szkarłatny kwiatek i biały 

 

napisał  Michel Faber

 

australijskiego pisarza, obecnie mieszkającego w Szkocji.
Kissa uwielbiam ,a tę powieść lubię i nie znoszę jej, zaciekawiam się bardzo i postanawiam odrzucić.
No takie ambiwalentne uczucia wywołuje we mnie treść tej książki.
Jednak nie da się jej odłożyć ,o nie.
Bywają czytelnicy,którzy porównują ją do powieści Dickensa. To powieść dla dorosłych , ale wcale nie wulgarna czy przeładowana scenami od lat 18.To problemy dorosłych i pieprz też się w niej znalazł.

 Jest też tu miejsce na szlachetne uczucia, na poniżenia, małżeńskie problemy, wychowanie dzieci, na umiejętność postępowania pani wobec pana i odwrotnie itd. itd.


Można sobie poczytać recenzje innych czytelników:

http://lubimyczytac.pl/ksiazka/22351...platek-i-bialy


ale lepiej samemu udać się do wiktoriańskiego Londynu ,idąc śladami kobiety,która upadła moralnie z przyczyn społecznych i rodzinnych. To osoba niebywale inteligentna i wyjątkowa. 

  Myślę,że nie sposób pominąć tę lekturę .

***************************************************

 

  Olga Rudnicka - Cichy wielbiciel


Nie przypuszczałabym,że ta audioksiążka tak mnie przy sobie zatrzyma.
Od "Bikini" Wiśniewskiego i książek Olgi Tokarczuk  jakoś dawno nie słuchałam polskich powieści.
Tę znalazłam przypadkowo i zaskoczył mnie styl- przypominający nieco książki Jodi Picoult - jasny,precyzyjny, pełny emocji.
Niekiedy czuję się przerażoną jak główna bohaterka,nękana telefonami, esemesami, obserwowana przez "wielbiciela".
Takie zdarzenia mogą dotknąć każdego z nas.Co prawda "wielbiciele" szukają ofiar wśród młodych i pięknych ,ale może ta książka będzie tematem naszych ostrzeżeń czy dyskusji z córkami ,a może wnuczkami.
Lektor- pan Więckowski czyta niesamowicie
- dobrany idealnie do tego typu książki.
Zwłaszcza gdy wielokrotnie ,do zdenerwowania i jakby też nękania czytelnika-słuchacza,
by zrozumiał cierpienia ofiary,
powtarza wielokrotnie np. dźwięki czy słowa "melodyjki" telefonu.

 To także porady psychologa dla osób nękanych i dla ich bliskich.

 

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 Theorin Johan -   Zmierzch 

Kiedyś niezmordowanie i z zacietrzewieniem na pomyślne łowy, szukałam i zdobywałam książki Mankella.
Słuchałam i czytałam wszystko co tylko zostało przetłumaczone czy nagrane po polsku.
Potem,dość długo  nie natrafiłam na kryminały skandynawskie, pisane choćby ciut w podobnym stylu.
Przypadkiem trafiłam na recenzję książek Johana Theorina. 

 
"Johan Theorin (ur. w 1963 roku w Göteborgu) jest pisarzem i dziennikarzem, autorem kryminałów, których część rozgrywa się na bałtyckiej wyspie Olandia.
W 2007 roku członkowie Szwedzkiej Akademii Kryminału uznali jego pierwszą powieść z tego cyklu — Zmierzch (Czarne 2008, 2014) — za najlepszy debiut w kategorii „Dreszczowiec”. Za drugą — Nocną zamieć (Czarne 2010) — Theorin otrzymał Szklany Klucz, nagrodę literacką przyznawaną corocznie przez członków Stowarzyszenia Twórców Kryminałów pisarzom z krajów nordyckich. Książka otrzymała również nominację do tytułu Najlepszy Szwedzki Kryminał 2008 roku oraz nagrodę Brytyjskiego Stowarzyszenia Twórców Literatury Kryminalnej."

https://czarne.com.pl/katalog/autorzy/johan-theorin

Trzeba to sprawdzić!
No i zaczyna się kolejna moja fascynacja.
"Zmierzch" o  zaginionym w Szwecji  dziecku, rozpaczy matki, o człowieku mrocznym i nieodgadnionym ,o chłodnych,spokojnych ,nieco oddalonych od wielkiego świata mieszkańcach wioski , poszukiwaniach prawdy o przestępstwach i prawdzie .....
 Książka z  dwoma wątkami ,idącymi jasno,zrozumiale,chociaż  trzymającymi czytelnika w zaciekawieniu ,pisanej językiem bez ozdobników, szczerze, chłodno,ale niosącej emocje, podbija mnie i trzyma przy sobie.

Kolejny lektor Andrzej Mastalerz staje się moim ulubionym .



 Zdjęcie z Olandii -miejsca zdarzeń w powieści Zmierzch

____________________________________________________


Stedman M.L.  -  Światło między oceanami 

To miejsce zdarzeń - Janus Rock.
 

Latarnik w polskiej literaturze to natychmiastowe skojarzenie z nowelą Sienkiewicza.  W tej powieści.której teraz słucham główna postacią także  jest latarnik .


 Zatem czas na nowe skojarzenie.


  Janus Rock, niewielka wyspa, oddalona o sto sześćdziesiąt kilometrów od wybrzeży Australii.


 Inne realia.czasy, styl pisania, uczucia ....no rodzaj i odpowiedzialność  pracy  ta sama . Nie chodzi tu o żadne porównywanie. Ciekawią mnie zdarzenia,ich skutki , przeżycia bohaterów i retrospekcje .Czytam,że ma powstać film na podstawie tej powieści. Zatem ma wielu zwolenników.Warto ją przeczytać.Osoby sentymentalne ,ja niekoniecznie, będą chyba zadowolone.


Niekiedy  właśnie wkrada się romansidłowość,ale akcja i ciekawość ostatecznego rozwikłania  nie pozwalają  odłożyć tej książki na bok. Chociaż czasami....


Czyta świetnie


/chociaż niekiedy muszę przyciszać,bo emocje przekazuje naprawdę wyraziście/


 Anna Dereszowska 

 

 

 

 

 

Emily Giffin -  Pewnego dnia 

 Jest mnóstwo książek o problemach adopcji,przysposobienia,aborcji,oddawania dziecka przez młodziutkie matki. Są to przeważnie mroczne,ciężkie,płaczliwe,dramatyczne opowieści. Dzieci oddawane są mściwe,czasem dochodzi nawet do zbrodni,a najczęściej do wykolejeń oddanych dzieci czy też  szaleństwa ich matek.


A tu niespodzianka! Powieść ciepła,pełna serdeczności,troski, uczucia wdzięczności,chociaż niepozbawiona tzw.momentów zwrotnych, zaskoczeń niepewności...itp. Słuchałam z zaciekawieniem i podziwem dla bohaterów,autorki ,czasem z rozrzewnieniem. Warto posłuchać ,nawet z nastolatkami,a moze i im podrzucić taka lekturę.


Realia czasem przejaskrawione,zwłaszcza dla naszych warunków materialnych czy zawodowych,ale przyznam,że i ja kiedyś,jako dziewczynka zastanawiałam sie jak by to było gdybym miała innych rodziców.


Lektorka dobrana idealnie. Agnieszka Wagner czyta doskonale. 


 

 

___________________________________________________________________________________

 

Znalezione nie kradzione - Stephen King 

Jak tylko skończyłam słuchać powieści Kinga  "Pan Mercedes" , o której już pisałam :


http://uelizki.blogspot.com/p/iekawe-strony-i-adresy.html 


 rozpoczęłam poszukiwania innych jego książek .No i mam o znalezionym ,a niby niekradzionym. Dziwi mnie pisownia tytułu, wszakże słownik ortograficzny,najnowszy, wedle ostatnich zmian podaje pisownię łączną 


http://sjp.pl/niekradziony 


Nie o tym tu chcę pisać, bo o ciekawą książkę tu chodzi.  No i taka ona jest!! Ciekawa, takie lubię!


Kufer ze skarbami / nie tylko kasa,o nie / w rękach wrażliwego młodego chłopaka. Poszukiwania , złodziejskie sztuczki, sprawy rodzinne, relacje brat - siostra-rodzice, świetny detektyw i jego pomocnica,a przy tym język jaki bardzo lubię- obrazowy,błyskotliwy, z ciętymi ripostami,czasem "soczysty",a bardzo dla mnie ważne LEKTOR - Jan Peszek.  


To kolejna część kilku powieści ,zaczynających się  od " Pana Mercedesa" właśnie.Można czytać oddzielnie i nie po kolei,ale pewnych faktów można nie zrozumieć. 


 

Eric Emmanuel Schmitt -  Dziecko Noego 

 To  opowieść, której narratorem i głównym bohaterem jest żydowski chłopiec ,który w czasie wojny , przechowywany w Belgii  w klasztorze katolickim przez zakonnika ,odkrywa prawdy o sobie samym,o rodzicach,ludziach dobrych i złych,o swojej i katolickiej wierze, o ,we wspaniały sposób przedstawionej tu prawdzie,że koniecznie trzeba chronić to co ginie.

Jeśli nie pojmujesz , najistotniejszych  różnic między wiarami w Boga,

a chcesz je zrozumieć i mieć wytłumaczone jak dziecku- sięgnij po tę opowieść.

Nie ma tu,jak w tysiącach książek o czasach wojny, zabijania, gazowania,łapanek,chociaż są migawki,bo w końcu są to czasy wojenne.

To spojrzenie dziecka ,które zaczyna patrzeć na świat.

Mądrego chłopca.
Noe był pierwszym kolekcjonerem - wiesz?
Jak to? A przeczytaj ,albo posłuchaj.


 Nie czytaj streszczeń w necie. Nawet w 1% nie oddają atmosfery tej mądrej książki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz